Michels BV viert ‘Sweet 16’
Kennis 01 juni 2021

Michels BV viert ‘Sweet 16’

Op 1 juni 2021 is het precies 16 jaar geleden dat hij Michels BV oprichtte. Die datum, 1 juni 2005, staat in het geheugen van Peter Michels gegrift. Het is namelijk ook de dag dat zijn dochter Lara geboren werd. Zowel Michels BV als Lara vieren vandaag hun 16-jarige verjaardag. “We hebben beiden veel geleerd door vallen en opstaan. We zijn volwassen geworden en hebben een duidelijke visie ontwikkeld”, aldus Peter. Tijd om terug te blikken én vooruit te kijken!  

Ambitie al 16 jaar hetzelfde  

Zijn persoonlijke missie waarmee hij 16 jaar geleden begon, is onveranderd gebleven. Het verschil is dat het nu breed gedragen wordt door een heel team, als het ‘Michels DNA’. “Toegevoegde waarde bieden aan ambitieuze ondernemers die vooruit willen, is altijd al mijn doel geweest. Als eenpitter, toen ik 16 jaar geleden startte en nu met Michels BV. Wat die toegevoegde waarde is? Dat is voor iedere klant weer iets anders. De één wil gewoon zijn administratie strak geregeld hebben en verder geen nieuws. De ander heeft behoefte aan advies. Daar kom je alleen achter als je naast je klant gaat staan en de ondernemer leert kennen. Dan weet je hoe je een klant maximaal kunt bedienen.” 

Van eenpitter naar visionair en cultuurbewaker

“Groeien is nooit een doel op zich geweest, maar een natuurlijk gevolg. Eerst een stagiaire erbij. Later drie personeelsleden, toen vijf. Nu acht in totaal.” Zijn persoonlijke rol binnen Michels BV heeft door de groei van het administratie- en belastingkantoor een andere invulling gekregen. “Vroeger deed ik alles zelf. Ik zat echt ‘in het werk’. Nog steeds ben ik inhoudelijk betrokken, maar verschuift mijn focus naar andere zaken om het team in hun kracht te zetten en Michels BV toekomstbestendig te maken.” Waar het vroeger om zijn persoonlijke ambitie ging, gaat het nu over het ‘Michels DNA’ als bedrijfscultuur. “De missie waarmee ik in 2005 begonnen ben, is nu de gezamenlijke missie van het team. Natuurlijk ben ik daar trots op.” 
 
Een mooie parallel met de ontwikkeling van dochter Lara, die op haar 16e ook een andere rol in het gezin, of eigenlijk het leven, pakt. “Ze is niet meer dat kleine afhankelijke meisje. Ze maakt haar eigen keuzes. Ze leert, doet, ontdekt en wordt zo steeds wijzer.”  

Digitalisering omarmd 

Toen de digitalisering een vogelvlucht nam, wist Peter meteen: hier moet ik bij zijn! “We zijn vanaf het begin af aan koploper geweest in digitaliseren. Een digitale boekhouding was al vrij snel de norm bij ons. Als iemand zegt: ‘Ik komt mijn mappen even brengen’, dan leggen we eerst het belang van digitaal boekhouden uit, zoals mooi weergegeven in onze animatie.” 
 
Digitalisering, maar ook robotisering, heeft nog steeds zijn aandacht. “Dat is een continu proces van verbeteren en optimaliseren.” Waarom is dit zo belangrijk voor Michels BV? “Omdat het ook weer bijdraagt aan ons doel om toegevoegde waarde te bieden. Hoe meer en beter je digitaliseert en straks robotiseert, des te meer kunnen wij ons focussen op toegevoegde waarde bieden: de klant maximaal bedienen. Met een digitale boekhouding die up to date is kun je problemen voorkomen en sneller kansen signaleren. En dat is toch wat je wilt als ambitieuze ondernemer.” Het onderzoek naar en investering in digitalisering en robotisering ziet Peter als een taak van zijn kantoor. “Hier willen wij onze klanten helemaal niet mee belasten. Dit is iets wat wij zelf doen, wat wij belangrijk vinden als kantoor. Onze klanten profiteren hier dus van. Ze kunnen erop vertrouwen dat we bij Michels BV op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en robotisering. En dat ook toepassen waar mogelijk.” 
 
Zijn 16-jarige dochter weet niet beter dan dat digitaal de norm is. Ze is opgegroeid in een digitale wereld. “Je ziet hoe makkelijk ze nieuwe technologie en apps eigen maakt. Voor haar is digitaal een vanzelfsprekendheid. Zo is het ook bij Michels BV.” 

Meer met de toekomst bezig

Peter is nu meer met de toekomst bezig dan hij 16 jaar geleden was. “Ik wil Michels BV toekomstbestendig maken. Dat begint met het uitkristalliseren van het ‘Michels DNA’. Dat hebben we nu goed voor ogen. De volgende stap is om het hele team hierin mee te nemen. Daar zitten we middenin. Een ontzettend leuk en leerzaam proces.” Wat merken klanten hiervan? “Toename in onze kwaliteit en consistentie in onze aanpak. Het moet niet uitmaken wie je aan de lijn krijgt als je naar kantoor belt, het antwoord is altijd hetzelfde, omdat iedereen dezelfde missie en visie ademt.” 
 
Ook Lara kijkt op haar 16e meer naar de toekomst, dan ze als jong meisje deed. “Je ziet dat ze steeds in een nieuwe fase komt. Eerst was ze vakkenvuller bij de Jumbo als bijbaantje, nu werkt ze bij Hotel Nieuwekerk. Het hotel waar mijn vrouw en ik ook allebei hebben gewerkt. En waar we elkaar ontmoet hebben. Ook op school zie ik dat ze toekomstgerichter bezig is. Ik ben supertrots op haar, evenals ik trots ben op het team Michels BV.”