'Oh, wat een jaar'
Kennis 27 december 2021

'Oh, wat een jaar'

Een kreet die we vaak gedachteloos gebruiken om het jaar samen te vatten. Maar voor het tweede jaar op rij menen we het des te meer: ‘oh, wat een jaar!’ Het jaar na de corona-uitbraak, het jaar waarin we stiekem hadden gehoopt corona achter ons te kunnen laten en het jaar waarin we de ‘Sweet 16’ van Michels BV vierden. Peter blikt terug op 2021 én kijkt vooruit naar 2022. Met welke ambities en doelen gaat hij het nieuwe jaar in?

Het jaar na de corona-uitbraak

Toen we 2020 achter ons lieten, begonnen we vol goede moed aan 2021: het jaar waarin we afscheid dachten, of hoopten, te nemen van corona. Althans, van de gigantische impact op de maatschappij en specifiek het MKB, het segment van onze klanten. Een jaar later zitten we opnieuw in een lockdown en maken we ons op voor inmiddels de vijfde golf. Ondernemers worden wederom hard geraakt. Hoelang houden we dit nog vol? “Ook wij zien dat de rek eruit begint te raken bij ondernemers. Niet alleen financieel, maar ook mentaal. Hoelang gaat dit nog duren? In een situatie als deze is het voor veel bedrijven moeilijk om doelen te stellen. Het ontbreekt aan toekomstperspectief. Dat maakt het zwaar.”

“Ondernemers hebben in deze onzekere tijd behoefte om te sparren”

De langdurige coronacrisis heeft ook impact op de dienstverlening van Michels BV. “We vragen steunpakketten aan voor onze klanten en maken ondernemers wegwijs in de beschikbare toeslagen en subsidies.” Naast het regelen van deze praktische zaken, fungeren Peter en zijn team ook als sparringpartner voor hun klanten. “En dat is minstens zo belangrijk in een tijd als deze. We hebben het dan over cijfers, administratie en belasting, maar ook meer dan dat. Over de bedrijfsdoelen en persoonlijke ambities van de ondernemer. We denken mee en adviseren over de bedrijfsvoering en strategie. Ondernemers hebben daar behoefte aan, zeker nu.”

Creatief ondernemen

Flexibiliteit en creativiteit. Twee belangrijke eigenschappen van een succesvolle ondernemer. En zo blijkt maar weer. “We zien het kaf van het koren scheiden. De ondernemers die het redden, zijn degene die vindingrijk zijn, die met een open mind naar de toekomst kunnen kijken en hun doelen bij durven stellen.” Peter benadrukt het belang van een flexibele instelling. “Vasthouden aan het oude werkt niet in een wereld waarin alles veranderd. Je móet mee.”

 

En daar weet hij alles van. Peter vierde het afgelopen jaar zelf het 16-jarige bestaan van Michels BV. Een mijlpaal. “Ook onze sector is gigantisch veranderd. Ten eerste heeft de boekhoudsoftware het afgelopen decennium een enorme vlucht gemaakt. Wij hebben dat altijd omarmd. En dat doen we nog steeds. Je kunt naar mijn mening beter op de muziek vooruitlopen, dan achter de feiten aan.” Ook zijn portfolio aan klanten is meer divers geworden. “Dat vergt een persoonlijke aanpak per klant. Maatwerk is allang geen uitzondering meer, maar voor ons vanzelfsprekend. Net als kwaliteit, service en proactief handelen. Zijn dat niet gewoon vereisten voor een professionele onderneming in de 21e eeuw?”

Een blik in 2022

Met die houding, creatief en flexibel, gaat Peter het nieuwe jaar positief tegemoet. “Wat we vooral hebben geleerd is dat we niet te veel moeten willen plannen. Op korte termijn althans. Daar is deze tijd te grillig voor. Ambities en doelen op de lange termijn zijn daarentegen wél belangrijk, vind ik.” Een advies dat hij ook zijn klanten meegeeft, tijdens sparringsessies. “Een zogenoemde stip op de horizon is cruciaal voor een succesvolle toekomst, zo heb ik geleerd. Maar in de weg daarnaartoe moet je flexibel mee kunnen bewegen met de veranderingen in de maatschappij en ontwikkelingen in de markt.”

“Oog voor de markt en aandacht voor onze klanten”

Wat zijn eigen stip op de horizon is? “Mijn focus is de toekomstbestendigheid van Michels BV. We hebben de afgelopen jaren hard gewerkt om de kwaliteit van onze dienstverlening te waarborgen. Het is nu zaak om die verder te optimaliseren en hoog te houden. Oog hebben voor de markt en aandacht voor de behoefte van onze klanten is daarbij essentieel. En die markt en behoefte veranderen continu. Dat is waar we flexibel en creatief in zijn, maar ons einddoel is duidelijk: de kwaliteit van onze dienstverlening hooghouden.”