“Werkprocessen makkelijker maken om de klant beter te kunnen ontzorgen, daar staan we voor met Michels. En dat bereik je door te automatiseren en robotiseren”, licht Peter toe. Michels is dan ook een early adopter als je het hebt over het implementeren van nieuwe ideeën, technieken of systemen. “Met de juiste inrichting van processen en automatisering maken we het onszelf én onze klanten een stuk gemakkelijker.” Peter ziet automatiseren niet als verwijdering van de klant, maar juist als tool voor een betere samenwerking. “Waar veel mensen bang zijn dat geautomatiseerde processen het persoonlijke contact verminderen, zie ik het als middel om de interactie te verbeteren. We geven de klant meer grip op processen en bijvoorbeeld de kans om te werken aan begrotingen.”
Nieuwe kansen door geautomatiseerde processen
De ene klant staat meer open voor automatisering dan de andere klant, zo ziet Peter in de praktijk. Over het algemeen ziet hij de interesse groeien bij de klantenkring van Michels. “Het is aan ons om de voordelen te laten zien. Sommige bedrijven zijn bang alle taken bij de interne boekhouder weg te nemen die er al jarenlang werkt. ‘En wat nu? Dan heeft hij niets meer te doen?’ Ik help deze klanten in te zien dat dit niet zo is. Het takenpakket verandert. Iemand kan juist meer toegevoegde waarde bieden als de standaard processen uit handen worden genomen. Dat biedt nieuwe mogelijkheden. Nog een voordeel is dat softwarepakketten niet ziek worden, of op vakantie gaan. Geautomatiseerde processen bieden bedrijven daarom continuïteit.”Twee nieuwe pakketten: Visionplanner en Zenvoices
Michels heeft recent twee nieuwe softwarepakketten geïmplementeerd: Visionplanner en Zenvoices. Visionplanner is primair gericht op de jaarverslaggeving, maar is ook een inzichtelijk dashboard naar de klant toe. Peter geeft een voorbeeld uit de praktijk. “Een klant van ons heeft recent aandelen van een online platform verkocht aan een grote Nederlandse investeerder, die graag per kwartaal een rapportage ontvangt. Vroeger maakten we dan ieder kwartaal allerlei rapporten. Nu hebben een aparte inlog in Visionplanner aangemaakt voor de investeerder. Daar heeft hij zijn eigen dashboard met de cijfers gepresenteerd die voor hem relevant zijn. Ieder kwartaal ververst het overzicht.” Visionplanner is niet alleen voor grote bedrijven interessant, ook voor eenmanszaken, vertelt Peter. “In een oogopslag zie je de balans, en winst- en verliesrekening. Voor verdere onderbouwing van de gepresenteerde cijfers kun je klikken en inzoomen, tot op detailniveau. Je ziet hoe de cijfers in Exact zijn verwerkt en welke factuur erachter hangt. Heel inzichtelijk allemaal. De ene ondernemer vindt dat heel interessant, de ander gelooft het wel. Maar de mogelijkheid is er in ieder geval.”Sinds kort werkt Michels ook met Zenvoices. “We hebben laatst de workshop met het team afgerond.” Zenvoices verwerkt facturen automatisch, met een hoogwaardige algoritmische herkennings- en machine learning technologie. Peter heeft recent zelf het voordeel van Zenvoices ervaren. “Toen ik laatst terugkwam van vakantie stonden er 25 facturen voor me klaar om te betalen. Met een gemiddelde herkenning van 80 à 90% heb ik de facturen automatisch verwerkt. Ideaal.”